Algemene voorwaarden

Mits Interior & Concept Design

1. Definities

Verstaan wordt onder:

1.1 Advies: het resultaat van de werkzaamheden van de interieurstylist.

1.2 Algemene Voorwaarden: algemene voorwaarden interieurstylist – opdrachtgever

1.3 Documenten: informatiedragers in elke vorm, verstrekt door de opdrachtgever dan

wel de interieurstylist.

1.4 Interieurstylist: de (rechts)persoon die de opdracht aanvaardt en in opdracht van de

opdrachtgever werkzaamheden verricht op het gebied van interieurontwerp,

interieurstyling en interieuradvies.

1.5 Object: het in het kader van het project uit te voeren product van stoffelijke aard.

1.6 Opdracht: de overeenkomst die tussen opdrachtgever en interieurstylist tot stand is

gekomen.

1.7 Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die de opdracht aan de

interieurstylist heeft verleend.

1.8 Project: het geheel van activiteiten gericht op het tot stand brengen van datgene wat

de opdrachtgever beoogt.

1.9 Werk: ontwerpen, schetsen, tekeningen, plastische werken en dergelijke in de zin van

de Auteurswet.


2. Algemeen

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke aanbieding,

onderhandeling over een opdracht en opdracht tussen opdrachtgever en

interieurstylist.

2.2 Als één of meer bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd

worden, dan blijven de overige bepalingen van toepassing. In dat geval treden de

opdrachtgever en de interieurstylist in overleg om de nietige of vernietigde

bepalingen te vervangen door nieuwe bepalingen. Deze nieuwe bepalingen zullen zo

veel mogelijk overeenkomen met het nietige of vernietigde gedeelte van de algemene

voorwaarden.

2.3 Als onduidelijkheid bestaat over een of meer bepalingen van deze algemene

voorwaarden dan moet uitleg plaatsvinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.

2.4 Als er een situatie ontstaat die niet in deze voorwaarden is geregeld, dan moet deze

situatie beoordeeld worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.

2.5 De voorwaarden van de opdrachtgever worden uitdrukkelijk uitgesloten.

2.6 Van de algemene voorwaarden kan slechts worden afgeweken als dat schriftelijk

tussen opdrachtgever en interieurstylist is overeengekomen.

2.7 Ook al verlangt de interieurstylist niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden,

dan behoudt de interieurstylist het recht om, in andere gevallen, stipte naleving van de

bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.


3. De aanbieding

3.1 Alle aanbiedingen en prijsopgaven van de interieurstylist zijn vrijblijvend, tenzij een

termijn is opgenomen voor aanvaarding. In dat geval vervalt de aanbieding na deze

termijn.

3.2 De interieurstylist kan niet aan zijn/haar aanbieding worden gehouden, als die

aanbieding, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving

bevat.

3.3 De in een aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van

overheidswege, tenzij anders is vermeld.

3.4 De in een aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief kosten, waaronder reis- en

verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders is aangegeven.

3.5 Als aanvaarding van de aanbieding afwijkt van het in de aanbieding opgenomen

aanbod, dan is de interieurstylist daaraan niet gebonden. De opdracht komt alleen

volgens deze afwijkende aanvaarding tot stand als de interieurstylist dat aangeeft.

3.6 Een samengestelde prijsopgaaf verplicht de interieurstylist niet tot het verrichten van

een deel van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.


4. De opdracht

4.1 De opdracht omvat datgene wat opdrachtgever en interieurstylist zijn

overeengekomen.

4.2 Voordat de opdracht tot stand komt, overleggen opdrachtgever en interieurstylist

voor zover mogelijk en relevant over:

a. de inhoud en omvang van de te verrichten werkzaamheden;

b. het ter beschikking stellen van een programma van eisen en wanneer die

verstrekt zullen worden;

c. het tijdschema waarbinnen de interieurstylist de werkzaamheden uitvoert;

d. een betalingsschema;

e. een raming van het honorarium en de bijkomende kosten, de btw niet

inbegrepen;

f. op welke wijze en hoe vaak informatieoverdracht en overleg tussen

opdrachtgever en interieurstylist plaatsvindt;

g. hoe omgegaan wordt met onderwerpen die ten tijde van de totstandkoming

van de overeenkomst nog niet zijn vast te stellen (hieronder wordt onder

andere verstaan meer-/of minderwerk).

4.3 De opdracht komt tot stand door de schriftelijke bevestiging ervan door de

opdrachtgever.

4.4 Het staat opdrachtgever en interieurstylist vrij het bestaan en de inhoud van de

opdracht met andere middelen te bewijzen.

4.5 De opdracht wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard of strekking

van de opdracht voortvloeit dat deze voor bepaalde tijd is aangegaan.

4.6 De interieurstylist bepaalt de wijze waarop en door welke personen de opdracht

wordt uitgevoerd. Het bepaalde in artikel 7:404 BW en artikel 7:407 lid 2 BW wordt

uitgesloten.

4.7 Opdrachten aan derden, in het kader van de totstandkoming van het object, worden

door of namens de opdrachtgever verstrekt. De opdrachtgever kan de interieurstylist

aanwijzen als gemachtigde van de opdrachtgever op te optreden. Het inschakelen

van deze derden is voor rekening en risico van de opdrachtgever.

4.8 Blijkt het aanstellen van een of meer andere (derden-)adviseurs noodzakelijk voor een

goede realisatie van het project, dan gaat de opdrachtgever daartoe pas over na

overleg met de interieurstylist.

4.9 Verricht de interieurstylist of door de interieurstylist ingeschakelde derden

werkzaamheden op de locatie van de opdrachtgever, dan draagt de opdrachtgever

zorg voor de door deze persoon of personen in redelijkheid gewenste faciliteiten. De

kosten hiervan zijn voor rekening van de opdrachtgever. Dit geldt eveneens als de

werkzaamheden worden verricht op een door de opdrachtgever aangewezen locatie.

4.10 Blijkt tijdens de uitvoering van de opdracht dat het voor een behoorlijke uitvoering

van de opdracht noodzakelijk is de opdracht aan te passen, dan treden partijen

hierover met elkaar in overleg. Partijen nemen elkaars gerechtvaardigde belangen bij

dit overleg in acht.

4.11 Er is in ieder geval aanleiding de opdracht aan te passen als:

- er relevante wijzigingen optreden in (overheids)voorschriften of beschikkingen;

- er relevante wijzigingen optreden in de oorspronkelijke opdracht of het programma

van eisen;

- de opdrachtgever wijzigingen of varianten verlangt van werkzaamheden die al

zijn goedgekeurd;

- extra werkzaamheden tijdens de uitvoering van de opdracht noodzakelijk blijken.

4.12 Leidt het overleg als bedoeld in 4.10 tot aanpassing van de opdracht dan handelen

partijen vervolgens als omschreven bij de artikelen 4.1 tot en met 4.3.

4.13 Wil de opdrachtgever de opdracht onderbreken, dan is hij verplicht dit schriftelijk

mee te delen aan de interieurstylist onder vermelding van de gronden. Partijen treden

hierna in overleg om de gevolgen te bespreken. Lijdt de interieurstylist hierdoor

schade, dan is de opdrachtgever verplicht die schade te vergoeden. De interieurstylist

is verplicht de schade zoveel mogelijk te beperken.


5. Verplichtingen van de interieurstylist

5.1 De interieurstylist neemt door aanvaarding van de opdracht een

inspanningsverbintenis op zich. De interieurstylist zal de opdracht goed en zorgvuldig

uitvoeren, de opdrachtgever onafhankelijk ter zijde staan en zijn/haar diensten naar

beste kunnen en wetenschap uitvoeren.

5.2 De interieurstylist is verplicht om alle gegevens van de opdrachtgever vertrouwelijk te

behandelen, voor zover de interieurstylist weet of kan of behoort te weten dat deze

gegevens vertrouwelijk zijn.

5.3 De interieurstylist houdt de opdrachtgever op de hoogte van de voortgang van de

werkzaamheden, voor zover noodzakelijk.

5.4 De interieurstylist houdt bij het uitvoeren van de opdracht rekening met relevante en

wettelijke regelingen, alsmede beroeps- en gedragsregels.

5.5 De opdracht wordt uitgevoerd volgens het overeengekomen tijdschema. Deze termijn

of termijnen zijn echter geen fatale termijnen, tenzij anders is overeengekomen.

5.6 De interieurstylist deelt aan de opdrachtgever mee welke persoon of personen

bevoegd zijn de interieurstylist te vertegenwoordigen of werkzaamheden uit te voeren

omdat dit wenselijk is voor een optimale uitvoering van de opdracht.


6. Verplichtingen van de opdrachtgever

6.1 De opdrachtgever is verplicht om alle gegevens van de interieurstylist vertrouwelijk te

behandelen, voor zover de opdrachtgever weet of kan of behoort te weten dat deze

gegevens vertrouwelijk zijn.

6.2 De opdrachtgever is verplicht alle voor de uitvoering van de opdracht benodigde

gegevens en informatie tijdig aan de interieurstylist ter beschikking te stellen. Hij

draagt zorg voor de juistheid van de verstrekte informatie. Wordt hieraan niet of niet

tijdig voldaan, dan is de interieurstylist gerechtigd de opdracht op te schorten en/of

alle uit de vertraging voortvloeiende kosten in rekening te brengen.

6.3 De opdrachtgever zal alle documenten die de interieurstylist produceert tijdig

beoordelen en controleren op juistheid.

6.4 De opdrachtgever is verplicht de interieurstylist te waarschuwen als hij in de adviezen

een tekortkoming heeft geconstateerd of zich daarvan bewust moet zijn geweest.

6.5 De opdrachtgever stelt de interieurstylist zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk tien

werkdagen na ontvangst van de adviezen in kennis van een tekortkoming.

6.6 De opdrachtgever verricht de aan de interieurstylist verschuldigde betalingen uiterlijk

op de overeengekomen dan wel aangegeven tijdstippen.

6.7 De opdrachtgever vrijwaart de interieurstylist of door de interieurstylist ingeschakelde

personen voor aanspraken van derden voortvloeiend uit de toepassingen of het

gebruik van het resultaat van de opdracht. Mocht de interieurstylist toch door derden

worden aangesproken, dan staat de opdrachtgever de interieurstylist zowel in als

buiten rechte bij en doet alles wat in dit geval van hem verwacht mag worden. Laat

de opdrachtgever dit na, dan is de interieurstylist gerechtigd zelf daartoe over te

gaan. Alle kosten die de interieurstylist hierdoor maakt zijn voor rekening van de

opdrachtgever.

6.8 De opdrachtgever blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de keuzes en

toepassingen van het door de interieurstylist gegeven advies.


7. Aansprakelijkheid

7.1 De interieurstylist is tegenover de opdrachtgever aansprakelijk voor schade die de

opdrachtgever direct lijdt als:

a) er sprake is van een toerekenbare tekortkoming en

b) de opdrachtgever de interieurstylist schriftelijk aansprakelijk heeft gesteld en

c) de interieurstylist de gevolgen van de tekortkoming niet of niet tijdig heeft hersteld.

7.2 Tot de directe schade behoren in geen geval: bedrijfsschade, productieverlies, omzetten

winstderving, extra kosten voor de realisatie van het werk ter zake waarvan de

opdracht werd verstrekt die in de kosten zouden zijn begrepen indien de opdracht

van de aanvang af goed zou zijn uitgevoerd.

7.3 Indien de opdrachtgever van mening is dat de interieurstylist tekort is geschoten in de

nakoming van zijn/haar verplichtingen, stelt hij deze schriftelijk aansprakelijk en geeft

de gelegenheid die tekortkoming(en) op eigen kosten op te heffen.

7.4 Is de interieurstylist volgens artikel 5.1 aansprakelijk, dan dient de directe schade die

de opdrachtgever heeft geleden te worden vergoed.

7.5 De door de interieurstylist te vergoeden schade is per opdracht beperkt tot de hoogte

van het afgesproken honorarium, exclusief btw. Heeft de interieurstylist een

aansprakelijkheidverzekering waar de schade onder valt, dan is de te vergoeden

schade beperkt tot het bedrag van de uitkering van deze verzekering, vermeerderd

met het bedrag van het eigen risico.

7.6 De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming is niet ontvankelijk

indien de opdrachtgever niet met bekwame spoed nadat hij de tekortkoming heeft

ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, ter zake schriftelijk en met

redenen omkleed bij de interieurstylist protesteert.

7.7 De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming vervalt door

verloop van twee jaar nadat schriftelijk ter zake van een toerekenbare tekortkoming

is geprotesteerd.

7.8 De rechtsvordering uit hoofde van een toerekenbare tekortkoming is niet ontvankelijk

indien deze wordt ingesteld later dan vijf jaar vanaf de dag waarop de opdracht is

geëindigd door voltooiing, opzegging of ontbinding.

7.9 Elke aansprakelijkheid van de interieurstylist vervalt na vijf jaar gerekend vanaf de

dag waarop de opdracht is geëindigd door voltooiing, opzegging of ontbinding.

7.10 Is de opdrachtgever een consument, dan gelden de bepalingen over

aansprakelijkheid eveneens, tenzij het bepaalde als onredelijk bezwarend kan

worden aangemerkt.


8. Opzegging van de opdracht en de gevolgen

8.1 Opdrachtgever en interieurstylist hebben te allen tijde het recht de overeenkomst op

te zeggen zonder grond of op grond van:

- vertraging of onderbreking van de opdracht;

- toerekenbare tekortkomingen van opdrachtgever of interieurstylist;

- overmacht;

- financieel onvermogen;

- wijziging van de rechts- of samenwerkingsvorm;

- overlijden;

- arbeidsongeschikt raken van een bepaalde persoon.

8.2 Als de vertraging of onderbreking van de opdracht zolang duurt of zodanig van aard

is dat het onredelijk is nakoming van de opdracht te vragen, dan hebben

opdrachtgever en interieurstylist het recht de opdracht op deze grond op te zeggen.

8.3 Van een toerekenbare tekortkoming is sprake als de opdrachtgever of interieurstylist

die tekortkoming had kunnen en behoren te vermijden volgen de normale regels van

oplettendheid. Bij de interieurstylist is ook sprake van een toerekenbare tekortkoming

als die voorkomen had kunnen worden als de interieurstylist over de vereiste vakkennis

en middelen had beschikt. Handelt de opdrachtgever of interieurstylist laakbaar, dan

heeft dit dezelfde gevolgen als een toerekenbare tekortkoming. De wederpartij van

de partij aan wiens kant de toerekenbare tekortkoming zich voordoet, heeft het recht

de opdracht op deze grond op te zeggen. Is schade ontstaan door de toerekenbare

tekortkoming of laakbaar handelen, dan kan de schadelijdende partij een

schadevergoeding eisen op grond van de bepalingen in hoofdstuk 7.

8.4 Van overmacht is sprake als door feiten of omstandigheden, die niet aan een partij

zijn te wijten, nakoming van de overeenkomst in redelijkheid niet gevraagd kan

worden. Tevens is sprake van overmacht als zich feiten of omstandigheden voordoen

die volgens de wet, rechtshandeling of een in het verkeer geldende opvatting niet

voor zijn rekening komen. Hieronder wordt in elk geval verstaan: ziekte(s),

werkstakingen, verkeersstoornissen, brand, noodweer, terreur en oorlog. De partij aan

wiens kant de overmacht zich voordoet, is bevoegd de opdracht op te zeggen.

8.5 Van financieel onvermogen is sprake als de opdrachtgever of interieurstylist surseance

van betaling of schuldsanering heeft aangevraagd of in staat van faillissement is

gesteld. Is er sprake van financieel onvermogen of zijn er redenen om aan te nemen

dat de wederpartij zijn/haar verplichtingen niet (volledig) zal nakomen, dan kan de

andere partij een schriftelijke verklaring eisen, waarin staat dat de wederpartij

bereid en in staat is de opdracht voort te zetten. Als de opdracht wordt voortgezet,

heeft de andere partij het recht genoegzame zekerheid te verlangen. Wordt de

gevraagde verklaring of de verlangde zekerheid binnen een bepaalde termijn niet

afgegeven, dan heeft de andere partij het recht de opdracht op deze grond op te

zeggen.

8.6 Van wijziging van een rechts- of samenwerkingsvorm is sprake als een partij haar

rechtspersoonlijkheid verliest (zoals in geval van fusie) of besloten wordt tot

ontbinding van de rechtspersoon. Doet zich zo’n situatie voor en ontleent de

wederpartij aan die omstandigheid een redelijk belang, dan is de wederpartij

bevoegd de opdracht op die grond op te zeggen.

8.7 Door het overlijden van een van de partijen eindigt de opdracht niet. Wel geeft het

de wederpartij en de erfgenamen of rechtverkrijgenden van de overledene het recht

de opdracht op te zeggen.

8.8 Is de opdracht toevertrouwd aan een bepaald persoon en raakt deze persoon

arbeidsongeschikt of komt te overlijden, dan geeft dit de opdrachtgever de

bevoegdheid de opdracht op te zeggen.

8.9 De opdracht wordt schriftelijk opgezegd, onder vermelding van de grond(en) van

opzegging en de datum waarop de opzegging ingaat. De opzegging treedt niet

eerder in werking dan nadat de interieurstylist het bericht daarover heeft ontvangen.

Na de opzegging zijn beide partijen verplicht alles te doen, na te laten en te

gedogen dat met het oog op de redelijke belangen van de wederpartij van haar

gevraagd mag worden.

8.10 Wordt de opdracht opgezegd, dan dient de opdrachtgever de interieurstylist te

betalen:

a) het honorarium en de bijkomende kosten naar de stand van de werkzaamheden op

het moment van opzegging en

b) alle gemaakte en nog te maken kosten, voortvloeiend uit verplichtingen die de

stylist ten tijde van de opzegging al is aangegaan met het oog op de verdere

vervulling van de opdracht.

8.11 Wordt de opdracht opgezegd door de opdrachtgever op een grond die bij de

opdrachtgever ligt of zonder grond, dan is de opdrachtgever verplicht een

vergoeding te betalen van 50% van het (resterende) deel van de kosten die de

opdrachtgever verschuldigd zou zijn bij de volledige vervulling van de opdracht. Deze

vergoeding is niet verschuldigd als wordt opgezegd op grond van overlijden of

overmacht.

8.12 Is de opdracht zonder grond opgezegd door de opdrachtgever, of op een grond die

bij de opdrachtgever ligt, dan mag de opdrachtgever het advies van de

interieurstylist slechts (laten) gebruiken na voorafgaande, schriftelijke toestemming van

de interieurstylist.

8.13 De interieurstylist kan voorwaarden verbinden aan zijn toestemming, waaronder de

betaling van een vergoeding en het recht om erop toe te zien dat het advies volgens

zijn bedoelingen wordt gebruikt.

8.14 Is al een aanvang gemaakt met de uitvoering van het object dan mag de

opdrachtgever het advies ook zonder toestemming van de interieurstylist gebruiken.

Het bepaalde in 8.13 blijft van toepassing.

8.15 Het gestelde bij de artikelen 8.11, 8.12, 8.13 en 8.14 geldt ook als de interieurstylist

heeft opgezegd op een grond gelegen bij de opdrachtgever.

8.16 Wordt de opdracht opgezegd door de interieurstylist op een grond die bij de stylist

ligt of zonder grond, dan strekt de betalingsverplichting van de opdrachtgever op

grond van artikel 8.10 niet verder dan voor zover de werkzaamheden en de kosten

voor de opdrachtgever van nut kunnen zijn. Bovendien mag de opdrachtgever 50% in

mindering brengen op het bedrag dat hij verplicht is aan de stylist te betalen. Het

bovenstaande geldt niet in geval van opzegging op grond van overmacht of

overlijden.

8.17 Als de interieurstylist de opdracht zonder grond of op een grond die bij de stylist ligt

heeft opgezegd, dan kan de opdrachtgever het advies zonder toestemming van de

interieurstylist (laten) gebruiken, tenzij redelijke belangen van de interieurstylist zich

daartegen verzetten. Een vergoeding voor het auteursrecht is in dat geval niet

verschuldigd.

8.18 Het gestelde bij 8.16 en 8.17 geldt ook als de opdrachtgever heeft opgezegd op

een grond gelegen bij de interieurstylist.

8.19 Ontbinding van een opdracht op andere gronden dan in hoofdstuk 8 van deze

algemene voorwaarden genoemd is niet mogelijk, tenzij de opdrachtgever een

consument is. De bepalingen in hoofdstuk 8 over de gevolgen van opzegging zijn in

dat geval ook van toepassing op de wettelijke ontbinding.


9. Eigendoms- en auteursrecht van de interieurstylist

9.1 Alle uit de opdracht voortkomende rechten van intellectuele eigendom, waaronder het

octrooirecht, het modelrecht en het auteursrecht, komen toe aan de interieurstylist. Kan

een dergelijk recht slechts verkregen worden door een depot of registratie, dan is

alleen de interieurstylist hiertoe bevoegd.

9.2 De interieurstylist heeft het uitsluitend recht tot openbaarmaking, verwezenlijking en

verveelvoudiging van zijn/haar ontwerpen, tekeningen, schetsen, foto’s en alle andere

afbeeldingen van zijn ontwerp, maquettes en modellen en alle andere voorwerpen of

informatiedragers, die van zijn/haar ontwerp een afbeelding of voorstelling vormen

of die zijn bedoeld in de Auteurswet, in de Eenvormige Beneluxwet inzake Tekeningen

en Modellen of in andere intellectuele wet- en regelgeving.

9.3 In het kader van de opdracht door de interieurstylist tot stand gebrachte documenten

worden eigendom van de opdrachtgever nadat de opdrachtgever aan zijn financiële

verplichtingen tegenover de interieurstylist heeft voldaan. De documenten mogen

worden gebruikt met inachtneming van de wetgeving op het gebied van intellectuele

eigendom.

9.4 Ook nadat de interieurstylist toestemming heeft gegeven tot verwezenlijking,

openbaarmaking of verveelvoudiging van zijn werk, behoudt hij de volgende rechten:

a. zich te verzetten tegen openbaarmaking van het werk zonder vermelding van

zijn/haar naam;

b. zich te verzetten tegen een wijziging in het werk;

c. zich te verzetten tegen elke misvorming, verminking of andere aantasting van

het werk, dat nadeel zou kunnen toebrengen aan de eer of goede naam van

de maker of zijn/haar waarde in deze hoedanigheid.

9.5 De interieurstylist heeft het alleenrecht van het in- en uitwendige van een naar zijn

ontwerp verwezenlijkt object foto’s te maken en te vermenigvuldigen. Wel heeft de

interieurstylist toestemming nodig van de opdrachtgever voor het openbaar maken

van de afbeeldingen die het inwendige van het object tonen, nadat het in gebruik is

genomen.

9.6 De opdrachtgever is verplicht het object in overeenstemming met het advies en de

bedoelingen van de interieurstylist uit te voeren. Pas na overleg met de interieurstylist

kan hij hiervan afwijken. De interieurstylist wordt door de opdrachtgever in de

gelegenheid gesteld zich ervan te overtuigen dat het object wordt uitgevoerd in

overeenstemming met zijn advies en bedoelingen.

9.7 De interieurstylist mag zijn/haar advies herhalen na overleg met de eerdere

opdrachtgever en zolang de belangen van een eerdere opdrachtgever zich hier niet

tegen verzetten.

9.8 De opdrachtgever mag het advies alleen met schriftelijke toestemming van de

interieurstylist opnieuw gebruiken. In dat geval worden in overleg advieskosten

vastgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met de vergoeding voor het

auteursrecht.


10. Financiële bepalingen

10.1 Het honorarium is de vergoeding die de interieurstylist toekomt voor de geleverde

werkzaamheden, exclusief de omzetbelasting.

10.2 Onder bijkomende kosten vallen onder andere gemaakte reis- en verblijfkosten,

administratiekosten, kosten van inschakeling van derden en onvoorziene kosten.

10.3 Partijen leggen in de overeenkomst vast op welke wijze het honorarium van de

interieurstylist en de eventuele bijkomende kosten zijn geregeld. Dit kan zijn op basis

van de door de interieurstylist bestede tijd tegen een van tevoren afgesproken

uurtarief, een vast bedrag of een andere tussen partijen overeengekomen maatstaf.

10.4 Naast het honorarium is de opdrachtgever de bijkomende kosten van de

interieurstylist verschuldigd die gemaakt worden bij vervulling van de opdracht. De

opdrachtgever dient deze kosten afzonderlijk te vergoeden, tenzij partijen anders zijn

overeengekomen.

10.5 Als de interieurstylist met de opdrachtgever een vast honorarium of vaste prijs

overeenkomt, dan is de interieurstylist te allen tijde gerechtigd tot verhoging van dit

honorarium of deze prijs, als die verhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of

verplichting als gevolg van de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in een

stijging van de prijs van grondstoffen, lonen of andere gronden die bij het aangaan

van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.

10.6 Voor wijzigingen die de interieurstylist moet uitvoeren die niet te wijten zijn aan een

toerekenbare tekortkoming is de opdrachtgever afzonderlijke kosten verschuldigd.

Ook wijzigingen zoals genoemd in bepaling 4.10 of 4.12 die leiden tot wijziging van

de werkzaamheden van de interieurstylist, leiden in overleg tot herziening van de

kosten.

10.7 Wordt de opdracht vertraagd of onderbroken en is dit niet te wijten aan de

interieurstylist, dan is de opdrachtgever verplicht de interieurstylist het honorarium en

de bijkomende kosten te vergoeden berekend naar de stand van het werk.

10.8 De interieurstylist factureert het honorarium en de eventuele bijkomende kosten

volgens een overeengekomen betalingsschema, of bij gebreke daarvan in

maandelijkse termijnen naar rato van de voortgang van de werkzaamheden, tenzij

anders is overeengekomen.

10.9 De interieurstylist heeft het recht een eindfactuur in te dienen zodra de

werkzaamheden zijn voltooid of de overeenkomst is opgezegd.

10.10 De factuur van de interieurstylist is gespecificeerd. Op verzoek van de opdrachtgever

wordt de factuur voorzien van de nodige bewijsstukken.

10.11 De opdrachtgever betaalt de factuur binnen 15 dagen na verzending van die factuur,

tenzij anders overeengekomen.

10.12 Betaalt de opdrachtgever niet tijdig, en is dit niet toe te rekenen aan de

interieurstylist, dan is hij in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist.